I takt med den øgede udbredelse af smartphones vinder betaling via mobiltelefon hastigt frem, og allerede i dag kan forbrugerne overføre penge fra telefonen via forskellige software-løsninger til erhvervsdrivende. Den københavnske virksomhed, Kødbilen, benytter sig af en af disse, og slagtermester Morten Holm glæder sig over den nye elektroniske betalingsform.
Slagtermester Morten Holm har specialiseret sig i at sælge fersk økologisk kød fra danske fritgående kødkvæg og lam samt en række pølsevarianter. Salget foregår enten direkte fra varebilen eller via virksomhedens hjemmeside kodbilen dk. Morten Holm sælger kødet direkte til forbrugerne, som enten kan handle ved Kødbilen, når den er parkeret ved Torvehallerne i København, eller købe kødet til levering på kundens private adresse. Morten Holm undersøgte mulighederne for at modtage betaling via alternative betalingsløsninger og sigtede i første omgang på en løsning med et on-line girokort, hvilket viste sig at være vanskeligt. Han valgte så at supplere de eksisterende betalingsmuligheder med mobiltelefonløsningen MobilePay, fordi det giver kunden en nem og ukompliceret mulighed for at betale for varen, når betalingen er godkendt. En anden fordel er, at der ikke er tab på debitorer, da betalingen gennemføres straks. Dette er også med til at holde omkostningerne nede.
Dankortet gik ned
”En dag gik Dankortet ned, og her var jeg glad for at have installeret MobilePay på min mobiltelefon. Kunderne kunne hverken betale med Dankort eller hæve kontanter i en nærliggende automat, så det var en rigtig god løsning”, fortæller Morten Holm, der både på virksomhedens hjemmeside og ved varebilen tydeligt oplyser, at han modtager betaling via MobilePay. Hvis kunden desuden har mobil netbank på telefonen, kan kunden naturligvis også betale via den, men det forudsætter brug af NemID og dermed nøglekort. Når en kunde betaler via MobilePay, slår Morten Holm på vanlig vis beløbet ind på kasseapparatet, og kunden overfører så betalingen ved at indtaste Kødbilens telefonnummer og beløbet.
Privatpersoner betaler hinanden via mobilen
Pengeoverførsel via mobiltelefon er også ved at vinde udbredelse, når privatpersoner skal afregne mellemværender indbyrdes. Mange privatpersoner bruger MobilePay eller Swipp til private betalinger ved handel i eksempelvis Den Blå Avis, eller hvis de splitter regningen på en restaurant. Driver man egentlig virksomhed, skal man for MobilePays vedkommende bruge business-løsningen, så snart den årlige omsætning overstiger 50.000 kroner. Mange erhvervsdrivende oplever, at håndteringen af kontante betalinger er blevet vanskeligere og dyrere som følge af risiko for røverier og på grund af stigende gebyrer, og derfor er det en fordel med nye betalingsløsninger, som ikke kræver, at kunden skal have kontanter op af lommen.
Slagtermester Morten Holm er ikke i tvivl om, at mobile betalingstjenester vil finde øget anvendelse i de kommende år. ”Jo bedre og billigere betalingsløsninger, des billigere kød kan jeg levere til kunderne”, siger Morten Holm og opfordrer samtidig de forskellige udbydere af betalingstjenester til at udvikle nye løsninger og være hurtigere ude.
Betaling med mobiltelefonen
Alle med en smartphone kan gratis downloade og til daglig anvende MobilePay. Med denne applikation kan man betale og via modtagerens mobilnummer overføre et beløb til dennes bankkonto. Hermed behøver parterne ikke at tænke på at udveksle kontooplysninger eller finde NemID frem. Man kan maksimalt overføre 1.500 kroner per dag og op til 50.000 kroner om året. Applikationen har vundet meget frem inden for de seneste år og kan bruges til betalinger mellem privatpersoner og til betaling i visse butikker og netbutikker. MobilePay er udviklet af Danske Bank. Swipp er en lignende applikation, som kan bruges af kunderne i de pengeinstitutter, der er gået sammen om at udvikle den. Den aktiveres gennem mobilbank ved brug af NemID. Her er den maksimale daglige overførsel 3.000 kroner. Swipp er udviklet af cirka 80 pengeinstitutter, herunder Nordea og Jyske Bank. Kunder i Danske Bank kan modtage penge, men ikke overføre penge via Swipp. En tredje applikation Paii kan bruges til betaling på nettet eller i butikker. Paii kan blandt andet bruges til SMS-køb og kommer på mobilregningen. Der tankes op med penge til Paii via det betalingskort, som er tilknyttet. Bag Paii står TDC, Telenor, Telia og 3, og det kræver NemID at anvende denne applikation