Med et virksomhedstestamente sikrer du, at din virksomhed kører videre ved død, sygdom eller ulykke
Det er ikke nemt at tale om, men hvad vil der egentlig ske med din virksomhed, hvis du pludselig dør, får en hjerneblødning eller en anden kritisk sygdom, der gør dig uarbejdsdygtig i morgen? Mange store virksomheder bruger begrebet ”contingency plan”, når der skal sættes navn på den plan, der sikrer, at virksomheden kan fortsætte, hvis der pludselig sker noget uventet. Men også små og mellemstore virksomheder har brug for en plan, og særligt hvis ejeren bliver ramt af død, sygdom eller ulykke.
For som ejerleder ønsker du naturligvis det bedste for din virksomhed, men uden aftaler om og planer for hvad der skal ske, er der stor risiko for, at dit livsværk kommer i klemme. Det kan komme til at gå ud over familie, medarbejdere og forretningspartnere.
Vejen frem kan være at oprette et virksomhedstestamente. Her får du gennemarbejdet, hvad der skal ske, hvis der sker noget uventet og får alt relevant skrevet ned. Selvom ordet testamente er et juridisk begreb, er det i virkeligheden ikke den juridiske vinkel, der er vigtigst, men den forretningsmæssige. Mange informationer findes måske kun i dit eget hoved og dine ønsker til hvad der skal ske, kan være ganske svære at regne ud, hvis først virksomheden ikke længere har dig til rådighed.
Hvad skal jeg tage stilling til?
I forbindelse med at du får lavet dit virksomhedstestamente, kan du blandt andet tænke over følgende:
- Hvad skal der ske med alle igangværende aktiviteter. Er der planer, der skal følges? Hvem har adgang til oversigter over opgaver, kunder, passwords og kontaktpersoner? God dokumentation for arbejdsopgaver og processer er en stor hjælp her, og i øvrigt i mange tilfælde også en fordel i dagligdagen.
- Gennemgå vedtægterne. Hvem kan skrive under for virksomheden? Hvad står der eventuelt i tegningsreglerne? Har du en medarbejder, der midlertidigt kan tage over?
- Gennemgå ejeraftalen, hvis I er mere end en ejer, der driver eller ejer virksomheden.
- Hvis du driver en professionsbaseret virksomhed som eksempelvis en tandlægepraksis – har du så en aftale om hvem, der kan sørge for dine patienter, hvis du i en periode er syg? Er der mon en kollega, som kunne tænkes at ville købe din kundeportefølje?
- Har virksomheden en nøglepersonsforsikring eller en forsikring mod erhvervsudygtighed, så virksomheden kan få et økonomisk grundlag for at overleve i en overgangsperiode?
- Har du en plan for generationsskifte? Måske kan den tages op af skuffen og blive iværksat før planlagt, hvis uheldet er ude. Måske ønsker du i stedet, at virksomheden bliver afviklet.
Der kan naturligvis også være andre dokumenter af mere juridisk karakter, som det kan være vigtigt at gennemgå. Måske skal du oprette et egentligt testamente, der sikrer, at arven fordeles efter dine ønsker.
Dine medarbejdere, din familie og din bank vil glæde sig over, at der er planer for, at virksomheden kan fortsætte, og du vil selv få ro i maven. For selvom der forhåbentlig ikke bliver brug for planen, kan dine overvejelser være med til at give dig et bedre overblik over virksomhedens risici.