Under finanskrisen har mange mindre erhvervsdrivende oplevet at få strammet vilkårene i banken og er blevet bedt om at afvikle gæld eller stille mere sikkerhed. Stig Hansen, der ejer Arresøens VVS, Gas og Oliefyrsservice, kan dog ikke nikke genkendende til dette. Et godt forhold til banken danner grobund for ro om drift og økonomi i det daglige.
I over 15 år har Stig Hansen drevet Arresøens VVS, Gas og Oliefyrsservice.
Efter endt læretid fandt han hurtigt ud af, at han ville være selvstændig, og en overgang havde han også selv en lærling og flere ansatte. Men han fandt ud af, at livet som arbejdsgiver alene for sig selv, er det, der passer ham bedst.
Gennem alle de år, hvor Stig Hansen har været den lokale VVS’er i Ølsted og den nordsjællandske omegn, har branchen oplevet opture og nedture, men én ting har ikke ændret sig for Stig Hansen, og det er forholdet til banken. Det har igennem alle årene været godt og er bygget på troværdighed og fuldt kendskab til økonomien i både forretningen og privaten.
”Vi har fra starten været åbne over for at give oplysninger til banken og været på forkant med at give oplysninger, især hvis jeg kunne se, at kassekreditten var rødglødende, men der var store indbetalinger på vej”, siger Stig Hansen, og fortsætter: ”Jeg er sikker på, at det er godt givet ud, at jeg er på fornavn med min bankrådgiver, og at han er lokal, så han ser min bil ude hos kunderne”, og han tilføjer ”På et tidspunkt fik jeg et godt tilbud på en gravemaskine, men jeg havde ikke likviditeten til at købe den. Så ringede jeg til banken og fik bevilget et overtræk, efter jeg havde forklaret situationen og de muligheder, der var for mig. Det havde ikke været muligt, hvis ikke jeg havde et godt bankforhold, der er bygget på troværdighed og fuld kendskab til økonomien”.
Årsrapporten giver overblik
Lovgivningen sætter minimumskrav for, hvad du skal oplyse i din virksomheds årsrapport, men flere analyser viser, at det er en god ide at oplyse mere end krævet, hvis du ønsker bedre kreditvilkår hos din bank eller nærmeste samhandelspartnere. Hver femte virksomhed har ifølge en rundspørge hos Dansk Erhvervs medlemmer faktisk givet afslag på et tilbud eller en ordre på baggrund af regnskabet eller kreditinformationer, og det er noget, Stig Hansen kan nikke genkendende til: ”Jeg fik engang et tilbud om en rigtig spændende og stor ordre, men jeg takkede nej, da jeg ikke i årsregnskabet kunne få tilstrækkelige oplysninger om virksomheden. Det var utroværdigt, og jeg ville ikke risikere at stå med skægget i postkassen og et stort tab”.
Årsrapporten for Arresøens VVS, Gas og Oliefyrsservice indeholder en hoved- og nøgletalsoversigt og en pengestrømsopgørelse, selvom det ikke er et lovkrav for den type af virksomhed. ”Jeg har ingen forstand på regnskaber, men min revisor sagde, at det var en god ide, og jeg kan se, at det giver mig et overblik over udviklingen og ro i maven”, siger Stig og griner: ”Jeg havde aldrig troet, at ord som bruttoavance, overskudsgrad, afkastningsgrad og soliditetsgrad var noget, som jeg skulle tage i min mund, men det er vigtigt for at følge med i sin virksomhed”.
Og det bevilgede overtræk til køb af gravemaskine?
”Efter tre måneder, hvor jeg knoklede en vis legemsdel ud af bukserne og fik så mange penge hjem, at jeg ikke havde brug for at udnytte den ekstra trækningsmulighed på min kassekredit, selvom jeg købte gravemaskinen, ringede min bank og spurgte, om vi ikke bare skulle lukke kreditten ned igen, så det gjorde vi”, slutter Stig med et stort smil.