2017 er skudt i gang, og du er sikkert allerede i fuld gang med at passe din forretning.
Måske har du glemt alt om din revisor og revisionen af din årsrapport. Men langt de fleste revisioner bliver tilrettelagt og gennemført i årets første halvdel, så her kan du læse om, hvordan du gør revisionen til en fornøjelse og får mest valuta for pengene.
DIN virksomhed er måske omfattet af revisionspligt, eller du har valgt revision frivilligt af hensyn til årsregnskabets troværdighed.
Under alle omstændigheder er revision et kvalitetsstempel, der giver dig et forspring i banken og hos dine leverandører og styrker dit omdømme. At kunne fremvise en revideret årsrapport giver altså en lang række fordele, men det kræver også en indsats fra din side.
For at din revisor kan opnå tilstrækkelig overbevisning om, at dit regnskab er retvisende, skal din revisor indhente en del dokumentation, og du eller dit bogholderi skal lave en del forarbejde. Revisorer oplever tit, at kunderne undervurderer den opgave. Der bliver ikke afsat ressourcer og lavet det nødvendige forarbejde i forbindelse med revisorens besøg. Det er ærgerligt, fordi det forsinker processen og bliver en dårlig oplevelse for alle parter. Husk, at din revisor er din bedste økonomiske sparringspartner, og jo mere tjek, der er på det formelle, des mere tid har I til at tale om forretningen og få en dialog om eventuelle gode indspark.
Undgå ekstra regninger
Du har sandsynligvis modtaget en oversigt over, hvilket materiale du skal udarbejde eller finde frem til revisoren i forbindelse med revisionen. Dette materiale er vigtigt, så din revisor kan få tilstrækkelig dokumentation til at kunne udarbejde en erklæring i henhold til reglerne. Hvis du ikke leverer det aftalte materiale, kan det give anledning til ekstra regninger.
Det kan skyldes, at din revisor er nødt til at udarbejde materialet selv i stedet, eller hvis materialet er forsinket, og revisionen derfor også bliver forsinket. Det er derfor vigtigt, at I allerede fra start får afklaret, om der mangler noget, og i givet fald hvad dette har af konsekvenser. Processen bliver alt andet lige bedre, hvis I fra start får vendt alle forhold og i fællesskab planlægger efter det. Det kan spare dig for yderligere unødige udgifter.
Accept af tilgodehavender
Ved revision skal revisoren kontrollere de poster, som er væsentlige for regnskabet.
Tilgodehavender fra virksomhedens kunder er sædvanligvis en væsentlig post, og din revisor vil derfor næsten altid kontrollere et antal af virksomhedens tilgodehavender og herunder undersøge, om de pågældende kunder er enige om saldoen.
Denne kontrol foretages sædvanligvis ved, at revisor sender et brev til kunden og beder om en bekræftelse af tilgodehavendet.
Dette er en helt normal fremgangsmåde, og din kunde er sandsynligvis allerede bekendt med en sådan procedure. Denne proces kræver en indsats fra dig, fordi din revisor sandsynligvis vil bede dig om at finde en række kontoudtog og adresser på de udvalgte kunder frem. Husk i den forbindelse, at din revisor ikke foretager unødvendige handlinger og altid vælger den mest effektive.