Iværksætterdrømmen blev en realitet for Mikael Torlyk, da han med vintur.dk kastede sig ud som selvstændig og realiserede sin drøm om at arrangere og afholde insmagninger og vinrejser til Sydeuropa.
Det kostede blod, sved og tårer i en branche, hvor der hersker stor konkurrence. Likviditet og finansiering har været centrale temaer fra aller første dag.
For knap halvandet år siden besluttede Mikael Torlyk at kaste sig ud i det vineventyr, som han havde drømt om i flere år. Han etablerede virksomheden vintur.dk. Mikael er uddannet tjener og har arbejdet på nogle af Københavns bedste restauranter. Derefter valgte han et job som sælger i et større vinfirma, og ved siden af dette fuldtidsjob forsøgte han sig efter nogen tid i en blød opstartsfase med at levere catering til private selskaber.
Det store spring
I april 2014 valgte han helhjertet at gå ind i vineventyret som selvstændigt erhvervsdrivende og sagde sit job op. Det var en beslutning, som krævede en masse overvejelser og undersøgelser. ”Jeg stod på bar bund i forhold til at etablere en virksomhed.
Til gengæld har jeg en masse erfaring med vine og vindistrikter i Sydeuropa og ville skabe en helhedsoplevelse med vine igennem vinrejser og events”, fortæller Mikael Torlyk, og fortsætter: ”Det krævede en del drøftelser med min hustru, inden jeg sagde mit job op, eftersom min opsparingskonto ikke ligefrem sprudlede.
Det rakte til et indskud på 50.000 kroner til etablering af et anpartsselskab, men jeg skulle også bruge kapital til investering i vine og udstillingslokaler.”
Mikael vidste godt, at han bevægede sig ind på et marked med stor konkurrence, specielt i forhold til traditionelt vinsalg.
Omvendt stod Mikael også med en viden, som han ønskede at udnytte i sit nye firma. Ideen blev en realitet uden en egentlig businessplan, men markedet og konkurrencen blev undersøgt nøje. ”Ud over at finde nogle repræsentative lokaler og inventar, så var min største udfordring at skaffe den fornødne finansiering til at investere i et større bredt vinlager til at dække den rette efterspørgsel på vine.
Derudover var der en del opstartsomkostninger for at skabe den fornødne kontakt og etablere et samarbejde med vinproducenter i Sydeuropa i forhold til at arrangere vinrejser”, forklarer Mikael.
Finansieringen var en udfordring
Mikael og hans hustru besluttede at udnytte friværdien i huset og lånte cirka 400.000 kroner i banken. Lånet blev etableret med en kassekredit. ”Min hustru er ansat i en bank og har været til stor hjælp med at udarbejde budget til brug for opstarten, så jeg kunne komme i gang. Min virksomhed blev etableret med hjælp fra en bogholder, jeg kender. Sammen med min revisor diskuterede vi blandt andet, hvorvidt virksomheden skulle køre i personligt regi, som et IVS eller et ApS”, fortæller Mikael, og fortsætter: ”For at adskille driftsrisikoen blev jeg frarådet at etablere mig med en personlig virksomhed.
Vi valgte i stedet at etablere firmaet i selskabsform. IVS var ikke på tale, da det ofte medfører en omdannelse til et ApS alligevel. Og da jeg havde kapitalen til at etablere et ApS, valgte jeg det også af hensyn til signalværdien over for kunder og forretningsforbindelser.”
Der kom hurtigt skub i forretningen i løbet af 2014, og Mikael samarbejder i dag primært med mindre vinproducenter i Frankrig og Italien.
Behov for yderligere likviditet
Helt fra opstarten har Mikael været nødsaget til at binde en stor mængde likviditet i vinlageret. Selvom omsætningen er gået fra 1,7 millioner kroner i 2014 til forventeligt 3,2 millioner kroner i 2015, kræver virksomheden en fortsat stigende investering i vine. Til dette siger Mikael:
”Efterhånden som jeg opsøger nye kunder og udvider distrikterne, er der behov for at udvide sortimentet af vine for at opretholde et udbud, som lever op til den stigende efterspørgsel. Det kræver investering og yderligere binding af likviditet. Jeg forsøger at holde mit lager nede i en størrelsesorden på 600.000 kroner, selvom jeg ofte sælger vinpartier, som leveres direkte fra vinleverandørerne. Det kræver en vis likviditetsbinding, indtil salget dækker hele investeringen ind.” og fortsætter: ”Det kræver også tid og yderligere kapital at udforske nye vinområder og opsøge nye producenter. Deruover tager det tid at etablere gode vinrejser samt opnå en fordel ved tilskud og rabatter over for producenterne, indtil jeg har bevist, at deres vine kan sælges”.
Forskelle i betalingsbetingelser
En anden udfordring er, at der sæsonmæssigt også skal bindes et større lager af vine, eksempelvis op til jul for at dække kundernes efterspørgsel. Samtidig oplever Mikael forskellige betalingsbetingelser fra henholdsvis leverandører og kunder, som giver et uens match, og som kan give en likviditetsforskydning. ”De gode større kunder ønsker typisk en betalingsfrist på 30 dage eller løbende måned plus 30 dage.
Visse leverandører kræver forudbetaling eller bankgarantier, hvor der tidligere var mulighed for 30 eller 60 dages betalingsfrist. Så det giver lidt udfordringer, og jeg overvejer selv forskellige løsninger, som kan være mere optimale”, påpeger han.
Juletiden øger kravet om tilgængelig kapital
Til at styre økonomien benytter Mikael en bogholder, som online varetager den løbende bogføring og hjælper med momsindberetningen.
Mikael opgør sit vinlager kvartalsvis, så han løbende får et nøje overblik over økonomien. Revisoren står for virksomhedens årlige årsregnskab og giver råd om moms og skattemæssige forhold i relation til de udenlandske rejser og handler. Det kan være svært at læse ud af et regnskab, hvordan økonomien egentlig ser ud i forhold til de kommende ind og udbetalinger. Specielt i julen 2015 har Mikael oplevet, at der var behov for at udvide likviditet for en kort periode. ”Jeg stod over for et større indkøb af julevin til forskellige kunder og fandt ud af, at jeg havde brug for en udvidelse af kreditten for en kort periode”, husker Mikael, som derfor tog en drøftelse med banken og foreviste et budgetoverslag som grundlag for udvidelsen.
Efter et møde med revisoren fik han et forslag til, hvordan unødige overraskelser igen kunne undgås: ”Min revisor har foreslået at få udarbejdet et mere klart likviditetsbudget, der viser de løbende realiserede tal og estimater for den kommende periode, og som specifikt viser de likviditetsmæssige forskydninger, som ligger i bindingen i varelager, i debitorer, i leverandører samt momsbetalinger. På den måde vil jeg ikke få ubehagelige overraskelser med likviditeten”, slutter en glad Mikael Torlyk.