Har du overvejet at drive en virksomhed sammen med andre? Læs her hvilke overvejelser og erfaringer to stiftere af en rengøringsvirksomhed har gjort og få nogle gode råd med på vejen.
Det ville være nærliggende at forvente, at der bag navnet BHR Service gemte sig en forkortelse for personerne bag denne rengøringsvirksomhed med 33 ansatte. Men BHR står for Bright, Honest and Responsible og dækkerover de værdier, som ejerne Ole Breinholt og Gustav Hvid ønsker skal kendetegne deres virksomhed. Ifølge de to, der tilsammen har 40 års brancheerfaring, er netop værdigrundlaget den vigtigste forudsætning for at drive deres virksomhed.
Komplementære kompetencer Ole Breinholt og Gustav Hvid har længe talt om, hvilke værdier deres fælles virksomhed skal stå for.
”Det er vigtigt for os at yde god service, og det betyder, at vi leverer med et smil på læben og udviser empati og forståelse for kunden. Vi vil gerne fremme den faglige stolthed over rengøringsfaget og betydningen af god hygiejne. Vi behandler medarbejderne ligeværdigt og med respekt og sørger for, at de får en god instruktion, så vi kan være den arbejdsgiver, de foretrækker at arbejde for”, fortæller Ole Breinholt, og Gustav Hvid fortsætter ”Nogle starter en virksomhed, fordi de opdager et hul i markedet, og tænker ”der skal vi ind”, men andre leverer jo også rengøring, så for os handler det grundlæggende om, at vi vil konkurrere på god service”.
”Vi har komplementære kompetencer. Ingen af os kunne løfte den opgave, det er at starte og drive den her virksomhed alene”, fortæller de samstemmende. Hvor Ole Breinholt er sælgeren med visionerne, er Gustav Hvid den, der er stærkest i drift og administration. Ole Breinholt er derfor administrerende direktør, mens Gustav Hvid er driftsdirektør.
Forretningsplan og start
”Vi har anstrengt os en del for at lave en forretningsplan, hvor vi har diskuteret alt fra økonomi og ejerforhold til markedsforhold og kundesegmentering, men det vigtigste har været, at vi er enige om, hvilket koncept virksomheden skal drives efter”, siger Gustav Hvid. BHR Service startede ved, at de to ejere indskød en startkapital, som dækkede virksomhedens finansieringsbehov. Allerede efter et års drift kunne virksomheden generere positivt cash flow.
”Fordi vi var selvfinansierende, skulle vi ikke spørge nogen om lov. Vores pengeinstitut bruger vi til lønudbetalinger, leverandørafregninger og modtagelse af betalinger. Det giver os gode kundebetingelser i pengeinstituttet”, påpeger Ole Breinholt.
”Vi er helt bevidste om, at der kan opstå uenigheder, selvom vi kender hinanden rigtig godt. Vi har derfor valgt at opbygge ejerstrukturen således, at den ene af os har den største ejerandel”, fortæller Gustav Hvid, der ejer sin andel af selskabet via et holdingselskab.
”Jeg kunne ønske, at jeg havde brugt en revisor tidligere i forløbet”, siger Ole Breinholt og tilføjer: ”for så havde også jeg fået stiftet et holdingselskab fra starten”. De to er stolte af de resultater, de indtil videre har opnået, og planen er, at virksomheden skal danne rammen om et sjovt arbejdsliv mange år frem, hvor de kan arbejde efter deres værdier og selv bestemme over deres dagligdag.